יום שישי, 27 באוגוסט 2010

טיבן של אינטראקציות ברשת

במסגרת לימודים בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" עם גלית בן צדוק נתבקשנו לתאר את תהליך פיתוח אינטראקציה לימודית ובהתאם כתיבת מסמך אפיון לאותה אינטראקציה.(עבודה זו בוצעה בזוגות) לאור זאת, הרגשנו צורך לצאת לשטח ולבדוק את האינטראקציות והמשחקים הלימודיים הקיימים ברשת, השאלה אשר לוותה אותנו היתה האם כל האינטראקציות שנמצאות ברשת אכן טובות ?  ידידותיות למשתמש? האם אותן אינטראקציות משיגות את המטרה ?

לאחר בדיקה  ברשת האינטרנט הבחנו כי, רוב האינטראקציות ברשת אינן ראויות לשילוב בלמידה בקרב תלמידים, ואינן עונות על הצרכים הבסיסיים בפיתוח של ממשק, לפי הקריטריונים שנלמדו בכיתה.

לאחר שעות רבות של השקעה בהכנה ופיתוח של אינטראקציה,  הצלחנו להכיר את מורכבות פיתוח סביבת למידה מתוקשבת והגענו למסקנה, כי פיתוח של משחק מתוקשב הוא אתגר מחשבתי ומנטאלי הנבנה בשלבים ובצעדים קטנים ומכיל בתוכו נגיעה של מספר בעלי מקצוע, אשר בעזרת עבודת צוות משותפת יוצרים אינטראקציה, שיכולה לתרום רבות בתהליך הלימודי.


אני ושותפתי לעבודה ניסינו להיות יצירתיות וליצור דבר חדש, נתקלנו בשלבי העבודה בקשיים ובעיות, אשר במהלכה נאלצנו לבחור בין ביצוע מחדש של השלב או ביצוע שינוי אחר על מנת להתאים את האינטראקציה למטרתה תוך הפעלת גמישות מחשבתית רבה ובחירה בדרך הנכונה להמשך לשלב הבא.

הבנו כי ההוראה לבצע את העבודה בזוגות אינה מקרית, הדיאלוג והשיתוף הינו הכרחי. סיעור המוחין הוא חשוב בכל שלב בפיתוח אינטראקציה מסוג זה. נראה שעוד זוג עיניים יכול לזהות פרטים קטנים ובעייתיים הדורשים שיפור, שינוי על מנת לעבור בהצלחה את כל שלבי הפיתוח.

צפו בסרטון הבא המציין את יעילותן ותרומתן של משימות אינטראקטיביות בתהליך הלמידה -






2 תגובות:

  1. לאיריס -
    הכנת מסמך איפיון של המשחק האינטראקטיבי היה כרוך בעבודה רבה והתייחסות מדוייקת לפרטים רבים . מצאתי את עצמי פעמים רבות מדמיינת בעזרת ידיים , ראש , גוף ומחשבה , מזיזה באופן דמיוני את העצמים במשחק , וחושבת לאן עכשיו . ומה יקרה אחר כך ? וכל פעולה הקטנה ביותר - גוררת אחריה - תגובות אינטראקטיביות שונות , ויש לתת לכך את הדעת .
    העבודה בהחלט גרמה לי להבין , ולו במקצת , את העבודה הרבה הכרוכה בהכנת משחק טוב .
    הצעתי פעם - ואציע שוב : אנחנו מוכנות בהחלט לשווק את המשחק . מישהו מוכן ??

    ועוד משהו קטן - החוויה לעבוד איתך ולהיות צוות מחשבתי ומעשי איתך - הינה חוויה מלמדת ומשכילה .

    השבמחק
  2. שלום נעמי'לה, שותפתי המקסימה,

    אני מצטרפת להרגשתך, תיאור אינטראציה זו דרשה שעות רבות של עבודה, אחריות, שימת לב, דיוק רב, והתייחסות בכל "צומת דרכים", שאליה נקלענו.
    גילינו חשיבה דקדקנית, אחראית ונבונה לכל מצב שאליו הגענו מצומת זו, וכמובן, התייחסנו לדרך המשוב שעל התלמיד לקבל באותו מצב.

    אני מצרה על כך שלא יתאפשר לנו לקחת תוצר סופי זה ל"שטח" ושאינטראקציה זו הסתיימה בתוכנית מגירה - טרם הובאה ליישום.

    דבר נוסף, וחשוב ביותר, שיתוף הפעולה איתך היה פורה ובונה, יחד הצלחנו לבנות אינטראקציה שאפשר בהחלט להתגאות ולשווק, כפי שהצעת.

    אני מאחלת לשתינו המשך דרך נפלאה יחד לקראת התואר השני,

    איריס.

    השבמחק