יום חמישי, 8 ביולי 2010

לאור התנסות בטכנולוגית הויקי...



בקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב בלמידה" של ד"ר חגית מישר-טל נתבקשנו להתחלק לקבוצות של כ- 6 סטודנטים בכל קבוצה, כל קבוצה קיבלה מאמר באנגלית, קראה אותו וערכה מסמך בויקי לצורך ההתנסות בטכנולוגיה זו. הוסבר לנו כי במטלה זו יש לשתף פעולה  בחלוקת העבודה וביצירת המסמך המשותף בויקי בנושא המאמר.

די התחברתי למשימה ואף התלהבתי אך מרגע חלוקת המאמר כבר לא הרגשתי חלק מקבוצה,  הרגשתי שאני במעין תחרות סמויה ביני לבין חברותיי לקבוצה, כי הרבה יותר קל להיות בין הראשונים שעורכים את המסמך ראשונים מאשר אלה שמגיעים בסוף והכל כבר כמעט עשוי, בל נשכח כי כל סטודנט מוערך לפי מספר הכניסות והתרומות שלו במסמך הויקי.
הרגשה זו לא נעמה לי וגרמה אצלי לאי נוחות. אני חושבת שחשוב שבכל זאת, במשימה מעין זו ,יש חשיבות רבה לחלוקה לסעיפים של המטלה על מנת להשאיר לכל אחד מקום משלו, שאותו יוכל להשלים בזמנו החופשי, במרחב הזמן המוגבל שניתן עד לסיום המשימה.

לאחר התנסות זו, לא הצלחתי להשתכנע ביעילות כלי הלמידה הזה, לכן פניתי למקורות מידע באינטרנט על מנת ללמוד מעט יותר ממה שלמדתי עד כה ולנסות למצוא יתרונות ללמידה בעזרת הויקי.

מצאתי כי לטכנולוגית הויקי ישנן מטרות חיוביות ובונות, אפרט חלק מהן:

* פיתוח הערכת ידע ועמדות של המשתתפים בלמידה השיתופית.

* פיתוח מעורבות של היחיד במטלה משותפת וקשרי תמיכה והדדיות בין המשתתפים.

* פיתוח שיטות אפקטיביות של למידה שיתופית, תכנון למידה וניהול למידה.

מתוך אתר ויקיברסיטה: (ויקי + אוניברסיטה --> ויקיברסיטה)

http://en.wikiversity.org/wiki/Learning_to_learn_a_wiki_way#Why_is_the_Learning_to_learn_a_Wiki_way_project_needed.3F

יתרונות אלה של הויקי יכולים מאוד לתרום לתהליך הלמידה, אף על פי שאני לא הרגשתי בהתנסות זו למידה משמעותית מיוחדת , אולי בשל העובדה שאינני רגילה לסוג כזה של למידה.

אני מאמינה, כי כאשר ילדינו יתחילו מגיל צעיר ויתנסו בלמידה שיתופית ויורגלו לטכנולוגית web 2.0, הם יוכלו להיתרם  רבות , והלמידה עבורם תהיה יותר משמעותית ואף תעורר בהם את המוטיבציה.

4 תגובות:

  1. לאיריס -
    ראשית : תתחדשי על העיצוב היפה והחדש של הבלוג .
    ברצוני להגיב על מספר נושאים אותם כתבת בפוסט .לגבי חוסר הנעימות וחוסר הנוחות - נראה לי שמכיון שאנו מכירות כבר "שנים.." יכולנו להכין בצורה פתוחה וללא "חוקים " כלשהם את הפעילות . מכיון שאני ניגשתי אחרונה למטלה , ראיתי אמנם כי נכתבו דברים רבים , ועלי היה רק להשלים את מה שלדעתי היה דרוש .
    לגבי המשך הפוסט -כתבת על יתרונות הויקי אך ההרגשה שלך יכולה להוות רשימה של מגרעות ודברים שליליים בהוראה דרך טכנולוגיית הויקי, וייתכן שממקום זה נוכל ללמוד ולנסות להתגבר על הבעייתיות הזו .
    שמחה כרגיל להיות שותפה שלך - גם בויקי !!

    השבמחק
  2. הי איריס,
    מאד נהנתי לקרוא את הפוסט שלך והתחברתי אליו ולתחושות שלך, כיוון שגם לי היה מאד קשה להתחבר למשימה בגלל התחרותיות הסמויה שחשתי בה. הקדשתי לתחושות שלי פוסט אצלי בבלוג, את מוזמנת לקרוא:
    http://noemyporath1.blogspot.com/search/label/%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%99
    לדעתי הקושי שלנו נובע, כפי שגם את ציינת, מהעובדה שאנחנו לא ילידי אינטרנט, אנחנו עדיין חיים בתחושה שכל אחד צריך את המקום המוגדר שלו בלי שאחרים "יכנסו" אליו, ולאפשר לכל אחד לפעול בתחום שלו בזמנו הוא. השאלה היא האם זה נכון לאפשר "פלישה" של האחד לשני? אולי כן צריך לעיתים להשאיר לכל אחד את המקום שלו??? עם כל השיתופיות והווב 2 אולי בכל זאת צריך לאפשר ולתת לכל אחד את היחודיות שלו ואת המקום שלו בעבודה בפרט ובחיים בכלל?!?!?
    ממני
    נעמי (פ.)

    השבמחק
  3. איריס שלום,
    אני מבינה את התחושה שלך בנוגע לתחרותיות בוויקי. אך לדעתי מטרת וויקי היא הלמידה השיתופית. כל משתתף תורם מידיעותיו לכל פריט במשימה. משתתפי הקבוצה צריכים להשאיר מקום לכל אחד בקבוצה להשלמת המשימה. אין לי ספק שעם תרגול נוסף בסביבת וויקי נוכל כולנו להפיק את המירב מטכנולוגיה זו.

    השבמחק
  4. היי איריס, נהנתי מאד לקרא את הפוסט שלך בנושא הויקי. הבנתי מאד את תחושותייך לגבי התחרותיות. גם אני הרגשתי בחלק מן התהליך מעין הרגשה של "כל הקודם זוכה". אך אני חייבת לציין כי נהנתי מאד להכיר את תכנת הויקי ולראות איך היא מתפתחת, זורמת ומשתנה מרגע לרגע...

    השבמחק