יום רביעי, 14 ביולי 2010

תרומת הבלוג ללמידה

במסגרת הסתגלותי לרעיון טכנולוגית ה- web 2.0  , אני מרבה , לאחרונה , בחיפושים אחר מידע אשר יכול לחדש לי באשר למושגים, שאותם הכרתי מקרוב בשנה האחרונה (בלוג, טכנולוגית ויקי, שיתופיות, למידה שיתופית ועוד).
נתקלתי במאמר מעניין, המוצא קשר בין אוריינות ובין כתיבת בלוגים ע"י תלמידים ובוחן את התפקיד של בלוגים בחינוך כאמצעי לקידום אוריינות במסגרות לימוד של בתי ספר וכיתות לימוד.

חשיבות האוריינות כאמצעי וכתשתית לפיתוח כישורי שפה ויכולות אקדמאיות מצדיקה שימוש בבלוגים כאמצעי התנסות גמיש. כתיבת סיפורים באמצעות טקסטים ממוחשבים יכולה לבוא לידי ביטוי בבלוגים של תלמידים. הבלוגים (weblogs )- יש בהם כדי לדמות יומני כתיבה תוך מתן ערוץ של ביטוי עצמי לתלמידים, כל זאת במסגרת קהילה מתוקשבת שבה גם כותבים נוספים.

הבלוג הוא כלי טוב לטיפוח יצירתיות של תלמידים תוך כדי כתיבה המביעה ביטוי אישי בסביבה מתוקשבת שיתופית של כותבים נוספים מתוך תלמידי הכיתה המגיבים ונותנים משובים אחד לשני. הבלוג מבחינת התלמיד הוא מרחב אישי מתוקשב הנתון בשליטתו (בניגוד לפורום ממוחשב הנתון בשליטת המורה) והמאפשר לו להתבטא ע"י כתיבת סיפורים בצורה גמישה ויצירתית. כתיבת הבלוג מייצגת למידה בגישה של meta-learning, בה נשזרים מושגים, טקסטים והקשרים ע"י הכותב במרחב המתוקשב שלו באופן שהרעיונות יכולים להבנות באופן הדרגתי תוך חשיפתם לאחרים.

מתוך:
"The educated blogger: using weblogs to promote literacy in the classroom," AACE journal 13 (2), 91-98.

עמי סלנט במאמרו מציין את תרומת הבלוג בתהליך הלמידה ומוסיף כי העלאת תכנים דיגיטאליים לאינטרנט באמצעות הבלוג מאפשרת להם לשתף את חבריהם בכיתה וליצור למידת עמיתים. במידה רבה העקרונות של ויגוצקי לגזרת שיתופיות בין עמיתים באים לידי ביטוי במהלך ההתנסות המשותפת של התלמידים ביצירת בלוגים. התנסות בכתיבה של תלמידי חטיבות ביניים (כיתות ח') באנגליה באמצעות יצירת בלוג הוכיחה כי סביבה לימודית מבוססת בלוגים היא גורם רב השראה לתלמידים.

ע"פ ויגוצקי (1978) מימוש פוטנציאל ההתפתחות אצל התלמיד מותנה בהתנסות באינטראקציה חברתית עם אדם מיומן ממנו, מבוגר או חבר. תלמידים הלומדים בסביבה שיתופית מבוססת בלוגים מסוגלים ללמד תלמידים אחרים בכיתה – תלמידים עמיתים - ובדרך זו להגיע להישגים, תוך כדי תהלכי העצמה. התלמידים הכותבים בלוגים בכיתה מגבירים את סקרנותם והתעניינותם בנושאי הלימוד. התלמידים הכותבים באינטרנט מצליחים בעזרת הוראת העמיתים לחזק את כוחות ה"אני" ולהגביר את ביטחונם ודימויים העצמי, וכן לפתח תפיסה חיובית ביחס ל"אני כלומד". על סמך ויגוצקי, אנו יודעים שגם בסביבה ממוחשבת מתפתחת אישיותו של הילד מתפתחת קודם כל מתוך האינטראקציה הבינאישית. רק לאחר שהפעילות החברתית הטמיעה ידע או מיומנות מסויימים הם יכולים להיות מוטמעים גם ברמת האינדיבידואל. בניגוד לפורומים ממוחשבים הבלוגים מאפשרים גם אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח מיומנות של כתיבה אישית .


הנושא של למידה בסביבת בלוגים התפתח במיוחד בקרב המורים לאנגלית . מורים לאנגלית שחשפו תלמידים לכתיבה באנגלית באמצעות בלוגים הביאו לשיפור ניכר ביכולות הלשוניות שלהם. עוד נמצא כי כתיבת בלוג באנגלית מאפשרת יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים בין כיתות לאנגלית ברחבי העולם. עצם העובדה כי תלמידים יכולים לחשוף את הבלוג שלהם לתלמידים אחרים במדינות רחוקות יוצרת מוטיבציה בתהליך הלמידה.
 
בישראל נערכת כיום התנסות חדשנית מאתגרת של הוראת ביולוגיה באמצעות בלוגים ע"י ניבה פרי , רכזת תקשוב , תיכון עירוני ה' בחיפה .


מתוך :

לאחר קריאת המאמרים נוכחתי להכיר את  עוצמתו של כלי למידה זה ויכולותיו הגדולות בשיפור השגים אצל תלמידים. ולפתע עלה במחשבתי צד הלומד -מעניין מה התלמיד חושב על טכנולוגיה זו ? כיצד היא תורמת למוטיבציה ולשיתוף הפעולה מצידו ? למה שירצה בכך ? למה "שווה" לו לנהל בלוג ?

בכדי לענות על שאלות אלה אנסה להכנס לנעליו של הלומד הצעיר- אני חושבת שמאוד מעניין ומרגש ללומד לקבל "פינה" קטנה משלו במרחב האינטרנט, שבה הוא יכול לתרום מנסיונו ומלימודיו האישיים לחבריו- הלומד כותב פוסט ואחרים מגיבים לו. הלומד ,למעשה, צריך להוכיח את עצמו יש לו אינטרס שחבריו יכנסו לפוסט יקראו ויגיבו בצורה מכובדת לדבריו. הרצון לקבל כמה שיותר תגובות ואף כאחד המקובלים ברשימת הבלוגים הנצפים ביותר, ובנוסף- היכולת של הלומד לעצב את הבלוג כראות עיניו ולהוסיף גאדג'טים מעניינים לפי סגנונו האישי- כל זה יכול להוות תרומה רבה לשיתוף הפעולה, בשיפור רמת המוטיבציה ולמאמץ רב מצידו להיותו מעורב בתהליך הלמידה.

ולסיום סרטון קצר המסביר את מהות הבלוג בצורה מאוד מעניינת ויפה:

תגובה 1:

  1. רעיון מעולה לדעתי, מוזר שלא חשבו על זה קודם, כל כך פשוט וכך כך טוב. בתי הקטנה עובדת על בלוג משלה ואני מרגישה את הצמיחה שלה מיום ליום, הבלוג מעורר את יצר הסקרנות שלה ומעודד אותה לכתוב ולחקור...

    השבמחק